Marknadsföring är A och O

I affärsvärlden finns ett effektivt verktyg både för att locka kunder, öka medvetenhet och visa upp sitt företag nämligen reklam – men det gäller att hålla tungan rätt i mun om man vill att reklamen ska uppnå det syfte den är tänkt att uppnå.

reklam & marknadsföringIdag går det att göra reklam för sitt företag eller sin produkt på en rad olika sätt, men det gäller att förmulera ett syfte med vad man vill att reklamen ska uppnå innan man bestämmer sig för vilken typ av marknadsföring man ska satsa på. Är syftet till exempel att uppmärksamma själva företaget och skapa sig ett erkänt namn eller varumärke är exempelvis profilreklam något man bör titta närmare på eftersom att detta sätt att marknadsföra sig både är enkelt och effektivt. Till exempel kan man använda profilreklam på kläder genom att exempelvis trycka upp företagets logga på t-shirts och låta företagets anställda bära dem, eller rent av trycka upp loggan på olika produkter och dela ut dem som giveaways under event där företaget deltar. Ett annat sätt är att göra företaget synligt i sociala medier och ett sätt att göra detta på är genom att använda sig av hashtaggar för att skapa relationer med dina kunder samtidigt som man lyfter fram företagets marknadsföringskampanjer (källa). Dock ska man inte glömma att olika syften kräver olika typ av marknadsföring för vad som fungerar för varumärkesbyggande kanske inte fungerar för att sälja en specifik produkt exempelvis – det gäller att arbeta effektivt och tänka kreativt.

Alla gynnas av marknadsföring

marketing marknadsföringDet är inte bara företag som gynnas av att marknadsföra sig själva utifrån ett specifikt syfte, alla typer av organisationer kan göra det – till och med städer. I exempelvis Göteborg satsar man nu hela 200 miljoner på just reklam för att återigen bygga upp stadens anseende i kölvattnet av trängselskatt och mutskandaler. Och enligt kommunen så handlar detta om att de själva måste bli bättre på att visa för invånarna i staden vad de arbetar med, vad de gör och varför de gör som de gör, skriver Dagens Media. Men några som inte tänker på samma sätt gällande sin reklam är företaget och herrmodesajten Parisian gentlemen – de väljer istället att provocera för att nå åt med sitt budskap.

Vad händer i en värld utan gentlemän?

Ja, vad händer egentligen i en värld utan gentlemen? Enligt herrmodesajten Parisian gentlemen så blir alla kvinnor svin som slutar bete sig som damer och istället bli vulgära. I sin nya reklamfilm visar man nämligen en värld där just detta sker och filmen har fått sloganen ”a world without gentlemen is a world without ladies”. Till exempel visas här upp hur kvinnor slåss, fiser, spottar och super med mera och man kan verkligen se att filmmakarna satsar på chockverkan – men är detta verkligen bra för deras varumärke? Enligt tidningen Resumé skulle reklamfilmen snarare ”med all sannolikhet bli föremål för Reklamombudsmannens granskning” om den skulle ha producerats i Sverige och det håller vi med om – vad tycker du?

Parisian gentlemen “Ladies”