Marknadsför dig med profilreklam

Att marknadsföra sitt företag med profilreklam blir allt vanligare, och har visat sig vara mycket effektivt. Men vilken typ av produkter ska man välja?

 

pexels-photo-226805Marknadsföring med profilreklam, eller produktmedia som det också kallas, har tidigare haft dåligt rykte. Detta håller dock på att ändras då en undersökning visar att var tredje person i Sverige faktiskt uppskattar produkter med reklambudskap. Att använda produktmedia från företag som exempelvis Tupp Reklam visar sig även vara betydligt mer effektivt än både tv-reklam och radioreklam. Detta skriver Dagens media, som även menar att 85 procent av svenskarna någon gång har tagit emot en produkt med profilreklam. Faktum är att produktmedia omsätter ungefär 5,2 miljarder i Sverige idag, skriver Resumé. Detta kan bero på att så fort ett event eller en kampanj planeras används produktmedia som delas ut och det är lätt att underskatta kommunikationsformens effektivitet och påverkan. Utdelning av produktmedia kanske inte alltid leder till köp, men är desto mer effektivt när det gäller att bygga relationer och varumärken samt få en första kontakt med kunden.

 

Vilken typ av produkter fungerar bäst i reklamsyfte?

Enligt Mynewsdesk är pennor med tryck den mest använda profilprodukten, och var tredje person använder dessa pennor varje dag. Det viktigaste är att produkten är användbar och har någon form av syfte. Det kan man göra är att fundera på vilken målgruppen är för profilreklamen. Handlar det om en idrottsförening kan matchkläder vara bra, handlar det om människor som arbetar i kontorsmiljö kan material som anteckningsblock, dator/surfplatteprodukter eller USB-minnen vara bättre. Produkter som ofta fungerar för de flesta målgrupper är t-shirts eller vattenflaskor. Något man bör reflektera över är även produkternas kvalitet. De bör kunna ha en viss livslängd och kunna användas för sitt syft, istället för att bara slängas bort. Även för produktmedia är det viktigt att tänka hållbart, inte minst för att göra en positiv påverkan på målgrupperna som produkterna delas ut till.