Locka fler kunder med en popup-butik

Popup-butiker har många fördelar. De tenderar att locka människor tack vare att de enbart är på plats en kort tid. Få reda på mer om vad det innebär att starta popup-butik och hur du kan stärka ditt varumärke genom att starta en.

Popup-butiker är främst en bra möjlighet för dig som driver webbutik eller liknande att exponera dina produkter på ett annorlunda sätt. Hos Displayexperten.se hittar du massor av bra grejer som du kan använda för att inreda butiken. I och med att det handlar om en tillfällig verksamhet kan du ta dig större friheter med inredningen än vad som är lämpligt vid fasta etableringar.

Popup-butiker syns i alltfler städer

Popup-butiker har blivit väldigt trendigt på senare år. Från att ha varit ett fenomen som mestadels syntes i storstäder har det nu spridits också till mindre städer. Trenden bottnar i flera orsaker. Enligt Sydsvenskan är en av de viktigaste faktorerna att fastighetsägare såg det som ett sätt att fylla tomma lokaler mellan hyresgäster. En annan sak som är viktig är allt fler webbutiker och hur strategiskt klokt det är för dig som driver en att inte låsa fast dig vid en fast fysisk plats.

Stärk varumärkeskännedomen med en popup-butik

För en webbutik kan en popup-butik nämligen vara ett bra sätt att stärka varumärket utan de stora risker som medföljer med att starta en fast butik. Annelie Persson befann sig för lite mer än tio år sedan i exakt den situationen. Efter att under några år framgångsrikt ha drivit en webbsida som sålde inredning bestämde hon sig tillslut för att starta en fysisk butik. Tyvärr låg lanseringen helt fel i tid, butiken öppnade precis innan börskraschen slog till 2007-2008. Hennes historia rapporterades i Aftonbladet för ungefär tio år sedan.

Ökad varumärkeskännedom med mindre risk

Mycket har förstås förändrats sedan Annelie gjorde sitt försök att starta en riktig butik. De grundläggande villkoren är dock fortfarande desamma. Att det rent ekonomiskt sett är en mindre risk står i och med det klart. Detsamma gäller, som nämndes tidigare, inredningen. Med en popup-butik kan du lägga allt krut på att synas, snarare än att fundera över en långsiktigt hållbar butikslayout. I längden handlar det trots allt om att locka kunder till din kärnverksamhet – din webbshop.