Funkar din produkt?

Något som kan vara svårt att ha koll på när man ska lansera en produkt är att veta om produkten i sig uppfyller alla myndighetskrav och regler som finns uppsatta. Men det finns en enkel lösning för att förhindra så man hamnar i samma veva som den numera nästan ökände alkoglassen som det tvistats rejält om – och det är genom att kvalitetssäkra sin produkt.

glasskula-pa-skedIntertek, ett världsledande företag inom kvalitetssäkring, kan hjälpa dig att ta reda på om din nya produkt som ska lanseras och marknadsföra faktiskt uppfyller alla regler och myndighetskrav innan den går ut till allmänheten. På så vis slipper man hamna i samma blåsväder som alkoglassen gjort under sommaren 2016. Den lanserades nämligen som vilken annan glass som helst, men innehöll fem procent alkohol och såldes i matbutiken till vem som helst. Något som uppmärksammades av till exempel Sveriges Radio var att man heller inte kontrollerade legitimation på underåriga som handlade glassen – och som de flesta av oss har koll på så måste man vara 18 år för att handla alkohol.

Sluppit karusellen om man kvalitetssäkrat innan

Anledningen till att glassen ens kom in på vanliga butiker och inte Systembolaget har att göra med en enda sak: glassen är fryst och inte en dryck vilket är definitionen i lagtexten. Därför kunde företaget bakom börja sälja den i vanliga matbutiker trots att den innehåller lika mycket alkohol som en starköl, skriver Svenska Dagbladet. Men nu har den alltså stoppats och i en intervju hos Folkbladet säger Konsumentverkets jurist Kristina Wallin att man från deras sida absolut sett ett problem i hur produkten har marknadsförts. Men just eftersom att lagstiftningen om alkohol inte är anpassad för andra former av alkohol än dryck är det svårt och man skulle absolut kunna öppna ett ärende för att pröva frågan efter reglerna om hur alkohol får marknadsföra, säger Wallin vidare, men att detta är något som inte gjorts tidigare. Men planen är att glassen ska stoppas helt – man vet bara inte hur än. Men ett som är säkert är i alla fall en sak: hade man kvalitetssäkrat glassen från första början hade företaget som tillverkat den kunnat slippa alla mediestormar kring sin produkt – för då hade företaget känt till alla regler och regleringar redan från start och förmodligen sluppit hela denna karusell.